Saturday, July 17, 2010

Proton Lancar 3 Model Edisi Ulangtahun ke-25

Sempena ulangtahun Proton ke-25, syarikat pengeluar kereta nasional pertama Malaysia ini telah melancarkan 3 help terlaris mereka iaitu Proton Saga, Persona dan Exora bagi Edisi Ulangtahun ke-25. Majlis pelancaran ini disempurnakan oleh Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak, yang turut dihadiri Penasihat Proton, Tun Dr. Mahathir dan isteri, Tun Dr. Siti Hasmah. Hadir sama, isteri Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah, Pengerusi Proton, Datuk Mohd Nadzmi dan Pengarah Urusan Kumpulan Proton, Datuk Syed Zainal.

Model Edisi Ulangtahun Proton ke-25 ini hanya dikeluarkan sebanyak 25 organisation bagi setiap model, di mana help Saga dijual dengan harga RM54, 500, diikuti dengan Persona (RM69, 500) dan Exora (RM91, 998). Dibuka untuk tempahan bermula 12 Julai ini. Selain itu, sebanyak 25 pertubuhan amal menerima sumbangan daripada Proton berjumlah RM25, 000 bagi setiap pertubuhan, manakala dua pelanggan bertuah memperoleh wang tunai berjumlah RM25, 000 menerusi pertandingan 'Saga Snap & Win'. Di majlis ini juga Datuk Seri Najib Tun Razak turut memperkenalkan kereta konsep hibrid mesra alam, Proton Emas.

Beberapa info ringkas mengenai help Edisi Ulangtahun Proton ke-25:

Proton Saga:

Model Saga Edisi Ulangtahun Proton ke-25 ini, diberi beberapa sentuhan eksklusif di mana ia dicat dengan warna Pearl White dan warna hitam di bahagian bumbung dan bahagian bonet (ruang bagasi). Selain itu, ia dipadankan dengan edge aloi 14" rekabentuk baru dan jalur sisi bercorak harimau. Model ini nampak lebih eksklusif apabila hiasan dalamannya dilengkapi tempat duduk kulit dengan warna coklat dan jingga serta di bahagian entranceway trim. Ini simbolik dengan warna harimau. Sentuhan grafik baru pada cadence combi dan paparan LCD dengan cahaya lampu biru pada nous organisation help ini menyerlahkan lagi identiti dan ciri-ciri khas yang tiada pada help Saga sedia ada.

Proton Persona:

Model Persona Edisi Ulangtahun Proton ke-25 ini juga mempunyai tema yang sama seperti help Saga. Terutama pada hiasan luaran dan dalaman. Persona ini menampilkan perubahan pada cadence combi dan paparan LCD dengan cahaya biru (berbanding warna oren pada Persona Elegance). Ia juga dilengkapi edge aloi dengan rekabentuk baru.

Proton Exora:

Model Exora edisi ini juga mempunyai tema yang sama dengan Saga dan Persona. Kwa tetapi, Exora kali ini ditampilkan dengan ciri-ciri lebih sporty, elegan dan eksklusif berbanding Exora sedia ada. Pada bahagian luaran, help ini dilengkapi bodykit penuh yang lebih sporty, dengan edge aloi serba baru, sedikit sentuhan 'blackout' pada lampu hadapan, dan mollycoddler bergaya di bahagian belakang.

Bahagian dalam pula, ia dilengkapi dengan tempat duduk kulit dan entranceway cut berwarna coklat dan jingga (seperti help Saga dan Persona). Model ini tampak berbeza apabila nous unit-nya diganti dengan organisation radio 2-DIN beserta skrin rata dengan skrin kawalan sentuhan. Paparan pada skrin berkenaan berfungsi sebagai paparan navigasi GPS, DVD movies, dan paparan bagi kamera undur (reverse camera ) yang dipasang di bahagian belakang help ini (rujuk foto di atas). Selain itu, terdapat 2 lagi paparan LCD skrin rata di belakang headrest di tempat duduk penumpang hadapan dan pemandu. Ini memberi kelebihan kepada penumpang barisan kedua ketika menikmati keselesaan Exora edisi ini.

Paparan pada cadence combi pada Exora ini diberi rekabentuk baru dengan pencahayaan putih berbanding pencahayaan merah jingga pada Exora sedia ada. Iranian segi susunan tempat duduk, ia bukan lagi MPV 7-seater tetapi 6. Di mana, tempat duduk di barisan kedua ditampilkan dengan tempat duduk 'Captain Seat' seperti yang terdapat pada help konsep Exora, iaitu Exora Prime. Warna dashboard juga berlainan, di mana ia mendapat sentuhan warna hitam, berbanding sebelum ini dengan warna kelabu. Model ini juga merupakan help Proton pertama yang dipasang dengan device hujan (rain sensor).

*sumber: autoinsidermalaysia


(Download) Teknik Skill Kamasutra

0 comments:

Post a Comment

Related Posts with Thumbnails